Tujuh PASAR Malam TERKENAL Di Dunia

Pasar Malam Ratchada, Bangkok, Thailand

Setiap malam Sabtu, parkiran di Stesen MRT Ratchadapisek akan dipenuhi pengunjung. sama ada pelancong atau penduduk tempatan yang berkumpul di sana. Inilah salah satu pasar malam yang terkenal di dunia.

Jalan-jalan ke sana, pelancong boleh mencari jins antik, tas kulit, kamera jadul, dan pelbagai perabot lain. Apa yang lebih menaraik adalah, pembeli dibenarkan menawar untuk mendapat harga murah.

Pasar Malam Musim Panas Richmond, Kanada

Pasar Malam Musim Panas alias The Summer Night Market di Kanada menyajikan banyak hiburan untuk pengunjung, seperti pertunjukkan tari. Pada hujung minggu, pasaran yang berada di pinggiran Bandar Vancouver ini diisi oleh 200 surat khabar.

Meski berada di Kanada, ternyata beberapa gerai menjual aneka makanan khas China, Thailand dan Itali. Jika berani menawar, anda boleh mendapatkan alat dengan harga sangat murah.

Pasar Malam Chiang Mai, Thailand

Ini adalah salah satu pasar malam yang paling menarik di Thailand. Pasar Malam Chiang Mai berada di tiga blok dari jalan Chang Klan.

Sepanjang pasaran ini, pelancong boleh membeli-belah pelbagai aksesori lucu dan tentunya makanan. Yang paling menarik adakah kehadiran para seniman. Dengan kecekapan mereka akan membuat lukisan wajah anda yang sesuai untuk dijadikan cenderamata.


Pasar Malam Marrakech, Maroko

Pasar malam di Marrakech, Maghribi adalah syurga bagi mereka yang menyukai kulinari atau makanan. Inilah tempat di mana anda boleh mencari pelbagai macam makanan yang lazat, seperti ayam bakar.

Bukan hanya makanan, pasar malam ini dimeriahkan lagi dengan live music, pelukis dan ahli nujum yang bersedia membuat percutian anda menjadi lebih menarik. Untuk yang suka akan tatu, jangan terlepas untuk mencuba tatu henna di tangan atau kaki.


Pasar Malam Suzuki, Australia

Pasar Malam Suzuki di Melbourne, Australia datang hanya setiap malam Rabu dari bulan November hingga Februari. Penjaja di sini merupakan pendatang yang berasal dari India, Ethiopia, Belanda, Sepanyol dan Vietnam.

Berada di tempat terbuka, ada banyak gerai yang menjual pelbagai barangan menarik di sini. Selain itu, ada juga pelbagai makanan untuk dijamah.


Pasar Malam Ningxia, Taiwan

Kalau kebanyakan pelancong mengenali Pasar Malam Shilin, Taipei di Taiwan, ada lagi pasar malam yang tidak kurang hebatnya, Ningxia namanya. Pasar malam ini ternyata sudah wujud sejak 60 tahun lalu.

Ada lebih dari 200 kedai surat berdiri di pasar malam ini. Kebanyakan tentu saja menjual aneka makanan istimewa Taiwan yang lazat.

Pasar Malam Barranco, Peru

Ibukota Peru, Lima juga terdapat pasar malam yang juga mempunyai ramai pengunjung dari seluruh dunia, iaitu Pasar Malam Barranco. Sesuai dengan namanya, pasaran ini berada di Daerah Barranco. Berkunjunglah ke sana, anda akan menemui banyak cenderamata istimewa Peru, seperi syal bulu alpaca.

* Sumber

2 comments:

Terima Kasih Kerana SUDI Singgah di www.suarapemikir.com
Kami Amat Menghargainya.
Thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers