Skip to main content

CSI Miami Dan AJARAN Islam : Benarkah Angota BADAN Boleh Berbicara..?

 1. Sebagai umat Islam kita semua yakin akan kebenaran bahawa anggota badan boleh berkata kata pada hari kiamat nanti yakni menjadi saksi kepada perbuatan kita di dunia, sebagaimana yang terkandung dalam kepercayaan dan perkara yang diyakini umat Islam. 

2. Sebagaimana yang kita tahu juga, pada hari kiamat nanti, mulut bukanlah bahagian utama yang akan menjawap persoalan sebagaimana lazimnya di dunia. Anggota badan yang terlibat akan 'bersuara' untuk memaklumkan sesuatu yang terjadi yang melibatkan bahagian bahagian badan tersebut. Tidak kiralah mulut, mata, hidung, tangan kaki dan sebagainya.

3. Namun, pernahkah kita terfikir akan hal ini serta membuat sedikit kajian dan pemerhatian mengenainya. Memang agak 'bodoh' persoalan itu kan? ya memang nampak bodoh kepada mereka yang tidak berfikir akan hal tersebut. Bagaimana nak buat kajian sedangkan kita belum mati. Hari kiamat belum tiba dll.

4. Kalau inilah persoalan yang ada dalam minda anda, ternyata jelas bahawa anda tidak pernah memikirkan perkara ini apatah lagi untuk takut akan hal ini.

5. Baiklah, biar kita bermula dengan membincangkan sedikit hal berkaitan tajuk di atas sebelum kita pergi jauh dengan perkara 1,2,3 dan 4, artikel ini. CSI...? Tentunya ramai yang tahu akan CSI, paling tidak anda tahu akan CSI Miami, CSI New York atau Last Vegas. Tapi apa kaitan CSI dengan anggota badan yang boleh bercakap...? Pelik bebeno penulis ni kan. CSI Miami menjadi pilihan sekadar hendak mengatakan bahawa CSI Miami adalah Siri CSI yang paling Pemikir minati walaupun mula mengenali CSI dengan Last Vegas. Abaikan... hehehe

6. Ada juga yang sudah pasti dapat menangkap apa yang akan dibincangkan oleh Pemikir seterusnya setelah membaca dengan teliti semua perkara di atas. Apapun, biarlah pemikir teruskan untuk memberikan sedikit pencerahan kepada mereka yang masih KABUR.

7. Bukanlah gaya Horatio Canie yang hendak dibincangkan, buakn juga ke-hensome-an Eric Delco yang hendak ditonjolkan malah bukan juga gaya macho H. bukan itu semua.

8. Kembali kita kepada perbincangan pada awal tulisan ini. Pemikir sebenarnya hendak membicarakan bahawa anggota badan manusia sebenarnya telah 'berkata kata' sejak kita di dunia lagi, yakni ketika masih hidup dan ketika mati dimuka bumi. Kedua dua situasi ini tentunya berlaku sebelum kiamat bukan...? Kepada sesiapa yang biasa dengan cerita CSI tentunya telah faham sepenuhnya apa yang Pemikir maksudkan.

9. Bukan sekadar tubuh badan, bendalir badan dan setiap inci dari tubuh juga jelas boleh berkata kata terhadap apa yang berlaku sama ada mewakili pelaku atau mangsa kejadian. Memang menakjubkan sedikit Ilmu Allah yang diberikan kepada Manusia. Sesungguhnya itu hanyalah terlalu sedikit dari Ilmu Allah, ia ibaratkan jari dicelup ditengah lautan dan air yang melekat dijari itulah banyaknya ilmu yang manusia ada, selebihnya adalah ilmu Allah. Subhanallah...

10. Dalam unit CSI memburu jenayah, segala anggota badan manusia jelas 'berkata kata' dengan kehadiran cap jari, cak tapak tangan, tapak kaki, rambut, bentuk hidung, rambut kuku, kulit, tahi lalat, dada, kemaluan dan apa jua  yang ada pada anggota badan. Ternyata sekali kebenaran akhirnya terjawab dengan 'suara' anggota anggota badan ini kepada pegawai penyiasat. Inilah kuasa Allah yang di berikan kepada hambanya yang berfikir.

11. Maka menjadi saintis atau pegawai polis yeng mempunyai kemahiran untuk tujuan ini memberikan anda 'kuasa' untuk mendengar suara suara anggota badan ini yang tentunya tidak akan boleh di dengar tanpa Ilmu dan kepakaran. Dan sekali lagi, kenapa mencari Ilmu merupakan satu penekanan yang tinggi dalam Islam dengan turunnya ayat pertama kepasa Nabi SAW yang menyuruh manusia untuk membaca.

Firman Allah SWT: Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekelian makhluk).

Dalam situasi ini darjat (seorang yang berilmu) dianggkat dari orang orang biasa dengan kebolehan mendengar suara anggota anggota badan selain darjat lain yang dijanjikan Allah kepada orang yang berilmu.

12. Indah bukan. Itulah Islam, menekankan betapa penting Ilmu tanpa menetapkan bidang ilmu apa yang haru untuk setiap orang. Dan inilah bukti salah satu darjat yang dijanjikan oleh Islam terhadap mereka yang berilmu.

13. Melalut pulak Pemikir ni... Anda boleh bersetuju atau tidak dengan pandangan ini. Tetapi adalah lebih baik kita membincangkannya dengan cara lebih ilmiah. Kalau di dunia  pun anggota badan telah boleh berbicara, bagaiman agaknya anggota ini berbicara sebagaimana dijanjikan ALLAH.

14. Sila tinggalkan pandangan dan pendapat anda di ruangan komen di bawah. Terima kasih.

Oleh : Pemikir

Comments

Post a Comment

Terima Kasih Kerana SUDI Singgah di www.suarapemikir.com
Kami Amat Menghargainya.
Thanks

Popular posts from this blog

Jom BELAJAR Bahasa Melayu SARAWAK

Bahasa Melayu Sarawak...
Sebagai rakyat Malaysia yang majmuk, belajar bahasa dari kaum dan masyarakat yang berbeza adalah menjadi satu 'kemestian' yang boleh membawa kepada ikatan yang lebih erat sesama kita.
Kali ini kita akan melihat sedikit sebanyak bahasa yang menjadi bahasa RASMI rakyat Sarawak yang terdiri dari pelbagai kaum yang berbeza.
Kepada mereka mereka (terutamanya guru guru) yang akan posting ke Sarawak bolehlah belajar sedikit sebanyak sebagai persediaan bagi memudahkan komunikasi bila tiba di sana nanti. Tidak kita Iban, bidayuh, Orang ulu, dayak, Melanau Cina, bidayuh dll... Bahasa Melayu Sarawak menjadi bahasa rasmi bagai semua kaum kaum ini...
1. Tedah - Kesian 2. Kepak - Letih 3. Kayokayo - Kehulu kehilir 4. Plente - Bergurau 5. Pozer - Peniru/ Ciplak 6. Gai / Ucak - Poyo 7. Ilek 1 - Rehat 8. Ilek 2 - Sabar 9. Dolok - Dulu 10. Agik - Lagi 11. Nok ya - Yang itu 12. Madah/ Padah - Bagitahu

Rahsia TERSEMBUNYI Waktu Solat Yang 5 (Fakta Menarik)

1. Ada pun pada mereka yang berfikir. Maka tidak Allah jadikan sesuatu itu hanya sia sia dan pasti ada sesuatu yang ingin Allah sampaikan kepada hambanya yang berfikir dan yakin kepada Allah.
2. Makan hal ini tidak lah di sia siakan oleh orang tua tua dahulu apabila menyatakan waktu senja adalah waktu syaitan berkeliaran dan istilah 'PANTANG' telah diguanakan untuk tidak  berada di luar rumah malah menutup pintu dan jendela pada waktu sebagini.
3. Mungkin beranggapan mereka lebih moden dan lebih saintifik dari orang dahulu. Masyarakat pada hari ini telah mengabaikannya malah sesetengah memperlekehkan 'amaran' dan teguran ini. 
4. Mari kita pandang hal ini sedikit lari dengan sudut sains semata mata.

DIVIDEN HEBAT Simpanan ANDA : Pinjaman ASB Vs Simpan SENDIRI ?

1. Awal Tahun 2013 ni Ramai rakan rakan Pemikir berbicara tentang Dividen Hebat daripada simpanan masing masing dan kebanyakan mereka adalah penyimpan Amanah Saham Bumiputera atau ASB. Maklumlah, PNB Mengumumkan bahawa dividen ASB tahun 2012 adalah tertinggi dalam masa 5 Tahun. 
2. Namun Setelah berbicara sekian lama, kebanyakan mereka sebenarnya membuat pinjaman ASB dari beberapa bank seperti CIMB, Maybank dan yang terbaharu RHB Bank. Maka Pemikir melakukan sedikit penyelidikan berkaitan hal ini (loan ASB), dan dalam banyak banyak pembacaan Pemikir, Artikel oleh Blog Berita Semasa sebagaimana tercatat dibawah ini adalah yang paling munasabah dan bersandarkan fakta yang benar serta perlu diberi perhatian oleh para peminjam atau mereka yang berhasrat untuk meminjam sebagaimana Pemikir. 
3.  Melakukan sedikit pembacaan (kajian) terhadap apa yang cuba dilakukan adalah langkah terbaik sebelum kita meletakkan WANG (Duit) kita kepada risiko risiko yang ada dalam pasaran. Oleh itu luangkanlah …