Wednesday, June 19, 2013

SUNGAI Sungai Paling TERCEMAR Di Dunia (10 Gambar)


Apabila artikel isuhangat sebelum ini pasal surat dari masa depan ramai yang menganggapnya berlebih-lebihan dan tak logik. Memang surat itu sengaja dibuat melebih-lebih supaya kita lebih menyayangi alam sekitar terutama sungai. Kita masih ada masa untuk menyelamatkan air kita demi generasi akan datang. GO GREEN!


Di bawah ialah 10 sungai yang paling tercemar di dunia, nasib baik sungai-sungai di Malaysia tidak termasuk dalam senarai.

Citarum river, Indonesia

Terkejut? Inilah sungai Citarum di Jawa Barat, Indonesia. Meskipun sungai ini mungkin kelihatan seperti kolam sampah tetapi sungai ini sebenarnya adalah sumber utama air untuk pertanian dan air untuk memasak dan minuman bagi masyarakat sekitarnya. Sungai ini sangat tercemar oleh aktiviti manusia dan tidak mempunyai kehidupan air yang hidup di dalamnya.


Yamuna River, India

Sungai Yamuna anak sungai terbesar Sungai Gangga adalah salah satu sungai paling tercemar di dunia di mana 58% dari sisa dari ibukota New Delhi dibuang ke dalam sungai.

Buriganga river, Bangladesh

Sungai Buriganga adalah sungai utama yang mengalir di sisi kota Dhaka, ibukota Bangladesh. Sungai yang biologinya telah mati ini memiliki penderitaan menjadi 80% adalah tidak diubati langsung.

Yellow river from Lanzhou, China

Sungai Kuning merupakan sungai terpanjang kedua di China dan merupakan sumber air utama untuk jutaan orang di Cina utara. Tapi sungai ini sangat tercemar dengan tumpahan minyak yang terjadi dan kerana pencemaran industri.

Marilao river, Philippines
Pembalut plastik, selipar, batang pisang, bangkai anjing dan sebagainya adalah yang mungkin ditemui terapung di sungai Marilao. Airnya mengandungi bahan kimia beracun seperti kromium, tembaga kadmium, dan arsen membuatkan air sungai ini sangat merbahaya.

Ganges river, India
Sungai Gangga adalah sungai paling suci bagi umat Hindu.Kira-kira 2 juta orang mandi untuk amalan ritual . Meskipun air sungai ini tidak selamat kerana bahan kimia, kotoran dan mayat-mayat masih terapung mereka terus mandi tanpa rasa takut.

Songhua river, China

Songhua adalah sebuah sungai di Timur Laut Cina, dan merupakan anak sungai terbesar Sungai Heilong. Pada bulan November 2005, sungai itu tercemar dengan minyak petrol.

The Mississippi river, USA

Siapa sangka negara yang bangga dengan gelaran negara maju pun tak lepas dari pencemaran. Sungai Mississippi adalah sumber penggerak ekonomi dan merupakan jantung Amerika Syarikat. Sungai ini mengalir hampir 40% dari Amerika Syarikat. Malangnya sungai ini membawa sekitar 1.5 juta tan metrik pencemaran nitrogen ke Teluk Mexico setiap tahun.

The Sarno river, Italy

The Sarno dianggap sungai yang paling tercemar di Eropah. Situasi tersebut diburukkan lagi dengan skala besar pembuangan sisa pertanian dan industri tidak dirawat ke dalam sungai. Air yang tercemar ini mengalir ke Teluk Napoli juga meningkatkan pencemaran air laut.

The King River, Australia

Sungai King ini boleh dikatakan sungai yang paling tercemar di Australia akibat kegiatan perlombongan.

1 comment:

Terima Kasih Kerana SUDI Singgah di www.suarapemikir.com
Kami Amat Menghargainya.
Thanks