RUGINYA Kita Yang Melayari INTERNET Setiap HARI


"Melayari internet setiap hari tanpa menjana PENDAPATAN darinya adalah ibarat... Membela kuda, memberikannya makan, tetapi tidak MENUNGGANGNYA"


1. Internet pada hari ini semakin sinonim dengan masyarakat. Internet bagaikan satu keperluan baharu terhadap masyarakat moden dan bukannya lagi sebagai sesuatu yang boleh dianggap sebagai kehendak dan sesuatu yang ekslusif.

2. Di zaman maklumat 'dihujung jari' ini. Mereka yang tidak menggunakan internet bolehlah dianggap akan sentiasa ketinggalan dengan perkembangan semasa. Tambahan lagi smartphone atau tablet semakin menjadi rakan akrab yang sukar dipisahkan pada setiap individu kini menjadi medium utama penyaluran internet. Kesukaran mendapatkan komputer dan harganya yang mahal suatu ketika dahulu bukan lagi satu kekangan yang besar pada hari ini dan ianya bolehlah dianggap sebagai sejarah.

3. Mungkin kita semua biasa mender perniagaan internet yang banyak merubah nasib para peniaga yang beralih dari perniagaan tradisional kepada perniagaan yang dianggap moden ini dan alternatif ini. Dengan jaringan pengguna tanpa batasan yang boleh di capai maka peluang jualan terhadap produk juga lebih tinggi, malah berlipat kali ganda dari kaedah tradisional.

4. Internet banyak menghasilkan banyak jutawan jutawan muda dengan kaedah kerja yang lebih mudah dan berkesan. Namun, tidak dapat dinafikan masih ada golongan yang masih ketinggalan dalam hal ini terutamanya mereka yang berada di luar bandar.Namun, kita harus berterima kasih kepada kerajaan kerana telah berusaha untuk merapatkan jurang ini dengan memperkenakan program kampung tanpa wayar yang menjadikan akses internet kepada rakyat Malaysia melebihi 70 peratus iaitu antara yang tertinggi di dunia.

5. Maka, hari ini Blog, Facebook, Twitter, bing, my Space, Mface (milik warga malaysia) dan pelbagai lagi media sosial lain semakin dikenali oleh golongan masyarakat selain perkenalan awal yang dikait secara langsung  dengan penggunaan internet seperti Google dan Yahoo sebelum ini.

6. Tidak menjadi kehairanan juga pengguna internet pada hari ini mampu menjana pendapatan lumayan hanya dengan bekerja dan menjual barang dari rumah yang mengenetepikan terus kos sewa kedai, kos ulang alik pergi kerja dan sebagainya. Bukan itu sahaja, pengguna internet juga boleh mendapat pendapatan yang sangat lumayan tanpa menjual sebarang produk dan kebanyakan mereka ini dikenali sebagai BLOGGER.

7. Jangan terkejut dengan adanya beberapa blogger personal berjaya memperoleh pendapatan 5 angka sebulan hanya dengan menulis kisah hidup mereka dan beberapa artikel lain di internat. Pasti anda biasa mendengar nama nama blogger hebat seperti redmummy, cik epal, denai hati, beautiful nara, akubiomed, abang ensem dll. Hebat bukan...?

8. Persoalannya kenapa kita yang setiap hari melayari internet tidak boleh melakukan perkara hebat seperti mereka. Setidak tidaknya untuk menambah pendapatan sampingan selain dari kerja rutin. Apatah lagi kerja di internet hanya memerlukan sedikit masa dan tidak langsung menganggu kerja rutin anda. Anda boleh melakukannya sebelum masuk atau selepas warktu kerja kerana masa yang diperlukan hanya sekejap. "Malah ianya boleh menjadi saluran untuk anda melepaskan tekanan".

9. Mungkin ramai yang bekata... aku tidak pandai buat kerja kerja internet ini. tetapi peliknya mereka update Facebook dan twitter mereka tidak kira masa termasuk waktu bekerja... apakah itu..? Tapi sayang kerja sampingan itu tidak menjana pendapatan.

10. Cukup setakat ini buat kali ini dan saya tinggalkan anda dengan satu persoalan...

"Setiap update anda di Facebook dan Twitter sebenarnya adalah sumber pendapatan anda seandainya anda tahu caranya"

"Manulis di blog anda dapat DUIT, menulis di Facebook dan Twitter...?"

Oleh: Pemikir

Bersambung....

Artikel akan datang " Facebook and Twitter Vs Blog : Yang Mana Lebih Berfaedah"

5 comments:

Terima Kasih Kerana SUDI Singgah di www.suarapemikir.com
Kami Amat Menghargainya.
Thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers