Ramai BLOGGER Baharu Tidak Sabar Dan GELOJOH

1. Pemikir mengambil peluang ini untuk berkongsi pandangan dan memberikan sedikit nasihat kepada mereka yang masih baharu dalam blogging. Pandangan dan nasihat ini lebih mengkhususkan kepada mereka yang blogging dengan bermelamat untuk menjana pendapatan darinya (blogging).

2. Beberapa rakan blogger menghantar email kepada Pemikir menyatakan beberapa luahan perasaan, antaranya ialah; (i) Betulkah blog boleh buat duit.? (ii) Saya dah 6 bulan blogging dan dah puas promosi, pendapatan nuffnang saya baru RM 3.60. (iii) Saya rasa mereka yang kata blog boleh buat duit hanya tipu belaka, mereka dapat duit dari menganjurkan kursus pasal blog, dan pelbagai lagi rungutan lain.

3. Biarlah Pemikir memberikan sedikit pandangan ikhlas akan hal ini... Sebelum itu, ambillah peluang untuk membaca entri ini dengan teliti. Dalam entri ini, Pemikir ada menyatakan pendapatan blogger yang terkenal di Malaysia serta memberikan nasihat agar jangan terlalu bermatlamatkan DUIT dalam berblog.

4. Baiklah, kita mulakan dengan persoalan ini; 
Apakah salah bermatlamatkan DUIT dalam berblog atau blogging?

5. Jawapannya tidak sama sekali. Namun, terlebih dahulu para blogger baharu harus mamahami bahawa blogging ini memerlukan minat dan matlamat yang boleh mendorong kita untuk terus berblog. Contohnya, Pemikir berblog kerana minat, niat ingin berkongsi ilmu dan pengetahuan dengan pembaca serta blog boleh memberikan saluran baharu kepada pemikir untuk melepaskan tekanan penat bekerja.

6. Pemikir juga bermatlamatkan DUIT seperti blogger blogger baharu sekalian tetapi ia hendaklah disertai dengan matlamat dan sasaran yang SMART. (S= Specific, M= Measurable, A=Achievable, R=Rational, T=Time-bound). Ada pun teori ini adalah sesuatu yang boleh memberikan kita panduan dalam menetapkan sasaran yang betul dan akan mengurangkan tekanan atas kesilapan menetapkan sasaran yang terlalu tinggi dan sukar.

7. Oleh itu, janganlah terlalu GELOJOH dalam mengejar impian dan sasaran. Biarlah ia dirancang dengan baik dan sempurna. Ambillah pengalaman para blogger ternama sebagai panduan dan dorongan. 

8. Teruskan blogging dengan SMART dan DUIT akan menyusul kemudian. Istiqamah dalam melakukan sesuatu adalah yang terbaik.

9. Harap maklum

Oleh : Pemikir (www.suarapemikir.com)

2 comments:

Terima Kasih Kerana SUDI Singgah di www.suarapemikir.com
Kami Amat Menghargainya.
Thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers