Wednesday, December 12, 2012

Nama TIMANGAN Babi Yang Patut Anda Tahu

Sekadar Hiasan -
Tiada kaitan dengan artikel
Adalah menjadi kewajipan pada era moden ini untuk mengetahui perihal yang berkaitan babi. Dengan perdagangan yang melangkaui sempadan tidak mustahil mereka yang kurang allert akan termakan makanan yang berunsurkan babi terutamanya dalam makanan yang diimport. 

Tidak juga sesuatu yang mustahil anda temakan makanan berunsurkan babi ketika melancong atau mengunjungi negara lain atas urusan business atau belajar.

Oleh itu apa kata kita kenali nama TIMANGAN babi dalam banyak keadaan agar terhindar dari semua itu.


Kali ni nak share pasal babi pulak. Tak salah tambah pengetahuan kan? Jom baca.. 





1. Pork : Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.



2. Swine : Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.

3. Pig : Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang 50kg.

4. Hog : Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50kg.

5. Porcine : Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal dari babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan penggunaan sumber yang berasal dari babi.

6. Boar : Babi liar

7. Sow : Istilah untuk babi betina dewasa yang jarang digunakan.

8. Sow Milk : Susu Babi

9. Lard : Minyak yg berasakan lemak babi.

10. Ham : Daging Bahagian peha Babi

11. Bacon : Daging babi yg diperap dengan garam


12. Khinzir : Bahasa hormat utk babi hehehe

13. Baboi dalam bahasa Melanau

14. Kerbau Pendek : Nama perumpamaan

Gambar : Google Imej

18 comments:

  1. Gambar tu. Tak ada benda lain ke ko nak bawak bergambar.

    ReplyDelete
  2. kemain lagi pompan tu memegang Baboi =p

    ReplyDelete
  3. fuyu berani betul pegang babi budak pempuan ni lagi bertudung pulak! negeri mana dia tinggal ni?

    ReplyDelete
  4. geli tgk gmbr pompuan tu pgang.. tujuan utk bljr, xprlu la expose 1 msia.. memalukan!

    ReplyDelete
  5. betul tu geli geleman aku rasa

    ReplyDelete
  6. besar sangat kemegahan kau menghina islam...babi tu tak jadi hal pd yg paham...tu bertudung! sembunyikan apa?...babitun!

    ReplyDelete
  7. Nombo 15 ) Pemilik blog otak kena blok dgn kebenciaan yg teramat sangat sampai lupa memantau yg terbaik dan yg mengundang kemungkaran dalam islam...Kata pendek dari saya "GILA BABI PEREMPUAN BERTUDUNG PEGANG BABI..!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan marah sangat tuan. adalah lebih baik memberikan hujjah dengan lebih berhemah. adapun itu lebih memberikan faedah. Harap maklum

      Delete
    2. Saya kurang faham apa yang saudara maksudkan. dengan kenyataan di atas. Harap boleh perjelaskan dan insyaAllah saya akan akur sekiranya salah.

      Delete
    3. Saya pun tidak faham apa yang disebutkan oleh Arty Jafty.... Kesian babi yang tidak bersalah.... :-)

      Delete
  8. TOLONG PERHATIKAN PENGHINA JELAS TERHADAP ISLAM DI ARTIKAL INI!KELUARKAN ARTICAL INI DAN ISTIFAR!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa masalah anda ni? bertudung tu wajib, pegang babi tu najis. jadi samak/sertu ja la.

      Delete
  9. pegang tak apa.. boleh bersuci.. makan jangan..

    ReplyDelete
  10. ya bener. enggak apa pegang boleh di samak. tapi enggak comel dikit bila kok berposing sama itu babik

    ReplyDelete
  11. Jangan la cepat jatuhkan hukum. Tak salah untuk pegang untuk urusan pelajaran. Bukannya tak boleh samak. Budak-budak ni pelajar Veterina dan dah jadi kemestian untuk pegang mahluk Allah ni. Mungkin cara dia aje yang terlebih. Tanpa usaha mereka-mereka ini kita tidak dapat tahu punca penyakit bawaan mahluk Allah ini. Jadi berfikiran positif lahya adik-adik, kakak-kakak, ibu-ibu, bapak-bapak.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana SUDI Singgah di www.suarapemikir.com
Kami Amat Menghargainya.
Thanks