Monday, May 7, 2012

Derhaka Kepada Orang Tua

Oleh : Pemikir
Gambar Hiasan ; Sumber ; Google
1. Pertamanya, saya bersyukur kepada Allah dengan Izin-Nya dapatlah saya memulakan karya dengan Artikel pertama merujuk kepada hala tuju baru Suara Pemikir. Setelah sekian lama sibuk yang teramat...

2. Mungkin anda semua tertanya tanya kenapa tajuk ini menjadi pilihan saya. Mungkin juga ada yang menyangka saya ingin mengulas akan isu yang berlaku pada Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR. Jauh Sekali... Saya telah lari dari semua itu. Apa pun perkara itu memang merupakan pencetus idea kepada penulisan artikel ini. Setakat itu sahaja... Tidak lebih dari itu... Berkaitan isu itu... anda gunakanlah akal fikiran dan perasaan yang tenang dan bebas untuk menilainya sendiri.

3. Kita kembali kepada tajuk di atas. Antara perkara yang paling ditegah oleh Allah dan pesuruhnya Nabi SAW adalah menderhaka kepada ibu bapa. Namun, saya bukanlah mahu membicarakan hal ini dari sudut agama secara mendalam. Apatah lagi saya bukanlah orang yang arif akan agama. 

4. Dalam tulisan ini saya lebih ingin berkongsi pengalaman yang saya dan beberapa rakan alami berkaitan tajuk di atas dan mungkin jua anda mempunyai pengalaman yang sama.

5. Tidaklah sampai tahap menderhaka kepada orang tua, namun sebagai manusia biasa saya pernah terlalai akan tanggungjawab sebagai seorang anak. Mungkin belum lagi menyimpang jauh namun setakat kelalaian itu pun Allah telah tunjuk betapa Allah memulianya insan bernama Ibu dan Bapa atau apa jua panggilan anda terhadap mereka.

6. Hal ini disedari di saat berbual bersama rakan rakan dan tentunya rakan saya, ada yang muda yang berumur dan ada juga yang telah 'senior'. Di saat itulah seorang rakan meluahkan perasaan akan tersepitnya hidup dia dari sedut kewangan. Saya pun pada hakikatnya pada masa itu dalam keadaan yang sama, namun saya hanya berdiam dan lebih berminat untuk mendengar.

7. Setelah sekian lama berbicara, maka bersuaralah rakan kami yg paling senior dan berkata "Cuba tengok betul betul, kalau kalau ada menyinggung perasaan orang tua...". Semua terdiam seketika. namun ada juga yang mulut 'longkang'... "Ala bukan sebab tu la... tu yang lari dari rumah buang mak bapak, enjoy kelab malam OK je. Siap boleh duduk kondo mewah lagi..."

8. Tapi sebagai orang senior beliau tetap cool. "lain orang lain cara Allah membalasnya. Pada yang dia sayang ni, buat salah sikit Dia dah tegur..." Semua terdiam.

9. Alhamdulillah... Setelah muhasabah diri, dan menilai kembali saya boleh katakan bahawa ianya 100% benar. Saya tidak tahu hendak menerangkan bagaimana tetapi anda bermuhasabahlah akan perlakuan dan layanan pada orang tua dan anda akan tahu dengan sendirinya.

10. Apa yang saya boleh katakan, ianya adalah satu pengalaman hidup yang Indah... kalaupun anda tidak pernah lalali akan hal itu namun satu keajaiban yang belaku pada tindakan kita terhadap orang tua kita adalah - Lagi banyak anda memberi, lagi nikmat akan anda rasakan. Allah memberikannya dari segenap sudut yang anda pasti tidak menyangka...




3 comments:

Terima Kasih Kerana SUDI Singgah di www.suarapemikir.com
Kami Amat Menghargainya.
Thanks